söndag 23 augusti 2009

Kulturfyran; Om vänskap

I veckans Kulturfyra frågas om vänskap:

1. Vad är en vän?
Enligt det välkända talesättet så är en vän "en som vet allt om en och ändå håller av en". Och det ligger ju ganska mycket i det.
Mina gamla vänner, från barndom och skoltid, betyder jättemycket även om vi är så olika, så olika. De har sett mig växa upp, de har sett mig gå genom olika faser, de vet vad som är typiskt mig, de vet hur jag var som barn, de kan berätta saker som jag inte minns...
Nyare vänner från vuxen ålder uppstår när kemin med en person plötsligt klickar. Man kan vara väldigt olika, men man är i fas, man kanske kompletterar varandra, man är bekväm i varandras sällskap, man lyssnar mycket på varandra och lär sig av varandras erfarenheter.
Det är kemi!

2. Hur många vänner kan man ha?
Hur många som helst.

3. Bästa boken om vänskap?
Den kan jag inte svara på faktiskt...

4. Har du en bästa vän?
Ja, fast hon är mer som en syster...och sen har jag mååånga riktigt nära vänner....

Summa summarum: De människor som alltid finns där, som man kan prata med, som förstår en eller försöker förstå en när man kanske själv inte förstår..:-), som man kan skratta hysteriskt med, som tar på allvar det man säger, och som bryr sig om det man säger även om de inte tycker likadant själva....de ska man vara rädd om.

Och jag känner väldigt tydligt att det är både så, å ena sidan, självklart och så, å andra sidan komplext det här med vänskap, att det blir helt fjuttigt att skriva om det här...

Jag kan bara hoppas att ni har samma tur som jag har när det gäller vänner! (tur och tur förresten, ja det är det ju tur att vägarna korsas, men sen gäller det att förvalta det - det är ju ett givande och fående...:-)

Inga kommentarer: