måndag 20 juli 2009

Geocaching....

...är jag nyfiken på! Och nyfikenheten växer ju mer jag läser... Efter att ha hört min vän/kollega (Hej S!) berätta samt att jag snubblat över alltmer info kring detta, så måste det ju absolut provas på.... dvs skattjakt med GPS.

"Geocaching är en sport för alla som äger en bärbar GPS-enhet. Man kanske kan kalla det för en modern version av gömma nyckeln eller skattjakt. Någon gömmer en burk eller liknande någonstans, med en loggbok och en penna som viktigaste innehåll. Sedan publicerar man så noggranna koordinater som möjligt, ibland tillsammans med ledtrådar, på en webbplats på Internet. Intresserade kan sedan leta upp geocachen och anteckna sig i loggboken. När man är uppkopplad nästa gång loggar man också på sidan på nätet, så att alla kan läsa loggarna utan att leta upp skatten i fråga. Man kan ta ett föremål från cachen, men bara om man lämnar ett nytt. Ibland utvidgas cachen till en multicache, där man måste besöka flera olika gömställen, för att ur dessa få delar av den information som behövs för att finna slutmålet. Ibland arrangeras träffar (s.k. events) för skattsökare, där koordinaterna för platsen där man skall mötas läggs ut på samma sätt som för en vanlig gömma men med tillägget att de bara gäller ett visst datum och klockslag. "
Citat från, och läs mer på Geocaching, svensk omfattande sida med all info som behövs...

Ett av våra utflyktsmål i sommar är nämligen tänkt att bli Skäralid, ravinen i Söderåsens Nationalpark, och där kan man utöva GPS-skattjakt (GPS:en kan man hyra där..). Ska passa på att testa då! Läs mer om just rundvandringar i Skåne med GPS här!
Verkar va nåt eller hur!!?? Så har man ju nåt att göra när man ändå springer runt (läs; flanerar) där i naturen - jag är ju sån som gärna vill ha nåt att göra, ett mål. Åsså ska ju allt rapporteras på nätet vilket passar en nörd som mig...:-) Återkommer när vi testat....

Inga kommentarer: