tisdag 14 juli 2009

Hej Dragör - det var länge sen!

Så här såg båten ut förresten...

Japp, jag såg särskilt mycket fram emot att komma till Dragör... Har inte varit där sedan färjorna slutade gå vilket bör vara 9-10 år sedan. Fast det känns ÄNNU längre sen faktiskt.... För er som inte är uppväxta här så kan jag berätta att till Dragör åkte man som tonåring och ung, för att festa och handla alkoholhaltiga drycker. Hade man otur så stod en sträng tulltjänsteman i hamnen när man kom tillbaka till Malmö, och så fick man plocka fram vinaren man gömt innanför jackan och hälla ut innehållet. Hade man tur så blev det en festlig kväll. Tänk va, EN vinare.... Idag handlar det om att ta in skåpbilar.... Till Dragör turade man också och käkade middag på båten - fram och tillbaks några gånger. Eller så åkte man en dagtur och handlade mat, det var billigt där på den tiden och då hörde det till med räkmacka och citronvand (jag har aldrig gillat öl). Hollands-drop, Anthon Berg, Ragusa el Toblerone var också ett måste.Vad härligt det var!

Från Skanör till Dragör tar det typ 4 timmar vill jag minnas, och kanonväder även denna dag...
Hej Dragör!

Nånstans trodde man att Dragör blev ödelagt när färjorna försvann, men nu var där knökfullt. Vi fick leta runt i hamnen en god stund innan vi fick plats. Packat med båtar och människor, och ny caféer och matställen i hamnen.
Minns ni det här tornet? Jag kom ihåg det när jag såg det...

Och butiken på torget, som numera heter Superbrugsen. Såklart var jag tvungen att ta en tur in dit. Gågatan var sig också lik, med den svenskägda spritbutiken Lima.

I Dragör var det hett som i hel...- som vid Medelhavet så efter att ha avverkat en visit hos några släktingar som har kolonistuga i Dragör, så tänkte vi, näää.... vi dör av värmeslag om vi stannar här. Vad ska vi göra här en hel kväll....?

Det får bli Flakfort nästa....

Foton: Sally

Inga kommentarer: