söndag 15 mars 2009

Det blev nåt fel med tittarnas röster...

...och det är min, i skrivande stund, fullständiga övertygelse. Något gick FEL! Och då kritiserar jag på intet sätt Malena eller hennes låt, för det är hur bra som helst, men jag anser det vara en teknisk omöjlighet att fler skulle rösta på en okänd sångerska med ohörbar text, än på Måns, Alcazar, EMD, Sarah och andra kända storfavoriter (även Heat, vi vet ju att Sverige är en rock-nation snarare än en opera-nation). Malena har förmodligen en mogen publik medan de andra nämnda har såväl unga (och de är ej att förglömma!) och gamla, en förutsättning för att få ihop det enormt höga antalet röster...

Ni såg väl hur konstigt Petra reagerade när hon läste upp poängen, redan på HEAT började publiken bua i hela Globen och Petra sneglade nervöst vid sidan av kameran (jag tror någon stod där och gjorde tecken åt henne att fortsätta)..och sen avslutar hon med "Förlåt, Sverige"....eh va? Det där hörde jag inte själv förvisso för då stod jag upp och skrek "Avbryt för guds skull, det är feeeeel!"

För det är ju fantastiskt bra av Malena att ens komma till final, men att hon skulle få flest röster, näpp, det köper jag inte!

Så här sa Petra (enl AB, men jag har för mig att de sa att Måns fick 24...):
144 p till La voix
120 till Snälla, snälla
96 till Baby goodbye
72 till Stay the night
48 till Hope & glory
24 poäng till 1000 miles
12 poäng till Moving on

Men det är ABSOLUT mer troligt att det skulle vara precis tvärtom:
144 p till Movin On
120 p till 1000 miles
96 p till Hope & Glory
72 p till Stay the Night
48 p till Baby goodbye
24 p till Snälla, snälla
12 p till La Voix

Nåt skumt är det!

Måste också bekräfta ryktena om att det var svårt att komma fram med sin röst, jag ringde ca 10-12 ggr (på Måns) innan jag slutligen kom fram.

Men fram tills dess att det hände - vad det nu var som hände - så tyckte jag att det var en kanonfinal med nio kanonlåtar (Molly och Sofia var off)! Älskar systemet med delfinaler som bidrar till detta! Många klagar på att det är så många lördagar - men titta inte då, skulle jag vilja säga! Jag tycker i alla fall det är toppen att ha en massa inbokade lördagar..:-)...

1 kommentar:

Anonym sa...

var ju hlt klart bästa låten som vann!