söndag 3 maj 2009

Kulturfyran; Om läsning

Veckans Kulturfyra ställer frågor kring läsvanor...

1. Vilka böcker planerar du att läsa i sommar?
Denna frågan tycker jag är så lustig. Planerar att läsa...just i sommar? Kanske bara jag som tycker det är en konstig fråga. Svaret lyder dock; Jag planerar inte att läsa nån viss bok i sommar.

2. Vilken bok läser du just nu? Ta gärna en bild på bokhögen som ligger och väntar, om du har någon sådan hög.
Just nu läser jag inte någon bok och har ingen bokhög som väntar. Men nyligen tryckte K en bok i näven på mig och sa att jag var tvungen att läsa. Så då gjorde jag det. Det var om tsunamin, När livet stannar av Malin Sävstam. Helt okej, och jag tycker alltid det är intressant när människor berättar om vad de varit med om på riktigt, även om det oftast inte resulterar i ett litterärt mästerverk. Men det begär jag inte heller. Jag vill bara bli fångad, en stund. Och informerad.

3. Hur mycket läser du varje vecka?
I princip ingenting i bokväg. Men när jag väl gör det så sträckläser jag. Bläddrar lite i tidningar varje kväll innan jag somnar, om mat och trädgård mest.

4. Om du skulle beskriva vad som är viktigast med en bok, med tre ord, vilka tre ord väljer du då?
Beror ju på vad det är för sorts bok....så....Verklighetsflykt, Kunskapsinhämtning, Avkoppling.

Inga kommentarer: