söndag 17 maj 2009

Musikfoto; "Flower Power"

Ja, nu blir det ju lite långsökt här kanske, men eftersom det var det allra första jag kom att tänka på så kör vi på det... Läste nämligen ordet "flummig" på Musikfoto, och skåning och malmöit som jag är så är det då oundvikligt att inte tänka på Kal P Dal och "sitta och fluuuuuuumma, på en blomma i Loooooomma....".



För er som inte stammar från dessa sydliga breddgrader kan jag berätta att Kalle föddes i Arlöv utanför Malmö 1949, men fick en alltför tidig bortgång 1985 i en hjärnblödning. Han största hits var "Blåa skor", "Johnny" och "SJ" under 70-talet.... och det är just i SJ som begreppet "flumma på en blomma" myntades.



Trots sin alltför korta levnadstid han hann sätta en prägel hos oändligt många skåningar...



(PS. Vill bara poängtera att jag på intet sätt är anhängare till Skånepartiet...:-)

Mitt foto-bidrag skildrar visserligen inte en blomma i Lomma, men dock vidsträckta maskrosängar på Österlen. Bilden är tagen för två veckor sedan och aldrig hade jag kunnat drömma om dessa enorma mängder maskrosor, och hur himla vackert det är...

Foto: Sally

3 kommentarer:

Rajson sa...

Ha,ha du får nog översätta texten åt oss som bor norr om Hallandsåsen!
Suveränt val! Blåa skor känner jag ju till men den här har jag nog missat!
Fim kontrast med det ljuvliga sommarfotot!Vem har sagt att maskrosor inte är vackra?

Anonym sa...

Jag gillar öppningen i gärdsgården :) Du har många fina foton i högermarginalen :)
Musiken känner jag igen men mest kommer jag också ihåg Blaua skor :)

foto CHIP sa...

jag glömde tydligen att skriva i mitt "namn"