söndag 10 maj 2009

Kulturfyran; om ufon och böcker

DN berättar att Arkivet för ufo-forskning ska hålla öppet en dag. Alltså det svenska arkivet som ligger i Norrköping. Så här lyder Kulturfyrans frågor i ämnet...

1. Tror du på Ufon? Alltså, jag tror ju absolut inte att vi är ensamma i rymden (vad rymden nu är..), för varför skulle vi vara det? Men jag tror inte heller att det dräller av flygande tefat och närkontakter i den utsträckning som det finns historier om detta. Precis som när det gäller religion, liv efter döden etc t.ex, så VILL människan att det ska finnas svar och då konstrueras en tro på något man tror sig ha sett eller upplevt. En tolkningsfråga alltså. Så ja, jag tror absolut på liv därute, men jag tror inte lika starkt på ufo-trafiken på jorden.

2. Vad skulle du säga om du såg en varelse komma ut ur ett Ufo? Ibland begriper jag mig inte på frågorna här i Kulturfyran. Men antagligen hade jag gjort i brallan. Jag kunde också sagt: Hej...?....:-)

3. Om du mötte utomjordingar och de kunde läsa: vilken bok skulle du lämna över till dem? Det hade väl fått bli världens största uppslagsverk....eller Liftarens guide till Galaxen...:-).

4. Läser du Science Fiction? Har du någon favoritbok eller serie i den kategorin? Om du inte läser Science fiction: vilken slags böcker engagerar dig mest? Jag älskar, och har alltid älskat SF. Jag kanske inte läser så mycket SF-böcker i förhållande till hur mycket det finns, det blir mest film...men bland favoritböckerna kan jag nämna:

EON av Greg Bear The 21st century was on the brink of nuclear confrontation when the 300 kilometer-long stone flashed out of nothingness and into Earth's orbit. NASA, NATO, and the UN sent explorers to the asteroid's surface...and discovered marvels and mysteries to drive researchers mad. For the Stone was from space--but perhaps not "our space; it came from the future--but perhaps not "our future; and within the hollowed asteroid was Thistledown. The remains of a vanished civilization. A "human--English, Russian, and Chinese-speaking--civilization. Seven vast chambers containing forests, lakes, rivers, hanging cities... And museums describing the Death; the catastrophic war that was about to occur; the horror and the long winter that would follow. But while scientists and politicians bickered about how to use the information to stop the Death, the Stone yielded a secret that made even Earth's survival pale into insignificance.

Samtliga böcker av Stephen King men, i SF-genren, främst Langoljärerna från novellsamlingen Mardrömmar: Nattflyget från Los Angeles till Boston. Strax efter start faller tio passagerare i djup sömn. När de vaknar flyger jumbojeten genom natten på autopilot. För det finns ingen pilot längre, inga flygvärdinnor, och alla andra passagerare är försvunna. Utan ett spår. De tio passagerarna är ensamma kvar ombord. När de tittar ut ser de inga hus, ingen skog, inga människor, bara mark. Först blir de förvånade, sen blir de skräckslagna. När en av passagerarna, Brian Engel, en före detta pilot, landar planet i Maine, börjar den verkliga mardrömmen...

Ofta i genren är det ju så att storyn i sig kan vara makalöst bra, men att författaren tyvärr inte har förmåga att uttrycka det tillräckligt väl - det är ju inte en lätt genre precis, och krävs en massa för att man ska kunna fånga läsaren och låta trovärdig. Hur Stephen King lyckas med detta i varenda bok, med sina galna och totalt utflippade historier, är helt otroligt!

SF på film är bland det bästa jag vet. Månbas Alpha och Star Wars fångade mig en gång i tiden och fast blev jag. Älskar allt från hålligång-SF som Independence Day och Armageddon - just på grund av hålligånget....till riktiga mästerverk som Alien-filmerna och Närkontakt av tredje graden. På min tv-bänk ligger just nu I'm a Legend med Will Smith och väntar, och jag är säker på att den är helt super...ensam kvar på jorden...tror jag får ha mig en filmkväll ikväll...!

Inga kommentarer: