söndag 17 maj 2009

Det tar sig där ute...

Nu har jag satt upp mina randiga balkongskydd som jag köpte på IKEA förra året. Ett matchande parasoll är också inhandlat, men det får vänta ett tag till. Snart ska blommorna ut...

Krassen frodas i den soliga fönsterkarmen, likaså växerna som jag pregat in emellan, just i denna lådan en fröblandning som består av "Blandade blommor".

Sträcker sig mot solen...

Likaså dillen, den har jag flyttat ut nu förresten, och den visar inga tendenser till att frysa ihjäl eller blåsa sönder. Ska vänta liiiiiite till, sen ska lådorna få komma ut.

Igår gjorde jag faktiskt en beställning av plantor via internet, odla.nu. Jag köpte 9 plantor med illröda hängpelargoner, och då fick man 3 andra sorter på köpet. Samt så köpte jag en vindruve-planta som är tänkt att klättra i takhöjd, och dessutom en hon- och en han-planta av några mini-kiwisar som det ska drällas av framåt hösten. Någon som har erfarenhet av att handla därifrån?

Ja, just det, så var det det här med hur jag ska få balkongerna till att bli gröna rum, dvs med frodig grönska även i taket. Först var jag inne på att hänga armerings-rut-järn i taket, ni vet sånt där snyggt rostigt, men nä, efter dryftande med min kollega kom vi fram till att det inte var nån god idé. Snyggt möjligtvis, men tungt, bökigt och inte så kul om det droppar rost.

Så det blir uppspänning av fiskelina i taket, och också längs ena kortsidan som ni ju ser på översta bilden. Istället för en känslig spaljé som kanske står och slår när det blåser, och som är bökigare att få ordentligt fast, så blir det kraftig fiskelina. Och där ska humle (som jag snart ska hämta på landet), krasse och vindruvor få bre ut sig. Kommer att bli skiiiiitbra!

Jag ska ha de grönaste, frodigaste balkonger som en amatör överhuvudtaget kan åstadkomma! Kul faktiskt också att inte kunna ett smack i princip, utan bara köra på... På känsla kommer man långt tror jag!...:-)

1 kommentar:

Tidsmästarinnan sa...

Hej där, vlilken härlig balkong du kommer att få!
Krasse ja! Har jag alldeles glömt i år, det är ju så fint!
Tack för din kommentar inne hos mig, jättekul att kika in här på din fina blogg. Jag kommer tillbaka!
Kram
Susanne