söndag 19 april 2009

Planteringsdags

Sedan ett år tillbaka har jag två superhärliga balkonger. Förra våren köpte jag ganska mycket färdigplanterat, men i år tänkte jag ge mig på att så lite själv. Detta är nåt jag är totalt obekant med, trots att jag är uppvuxen i hus med trädgård (inget man roade sig med som tonåring).

När jag var i Ullared passade jag på att köpa fröpåsar - utbudet var inte jättestort, men det var väldans billigt, 1,50 påse så det blev några stycken... (ursäkta igen den ev undermåliga bildkvalitén i brist på PS...)...

Jag fick låna en fiffig liten så-låda av min moder, samt så hade jag köpt papperskrukor i Ullared. I lådan satt jag Luktärter, och i papperskrukorna blev det Dill och Gräslök. I andra, vanliga krukor, satte jag Blomsterkrasse och Blandning med Sommarblomster.

Jag tycker det är så himla kul när man ger sig på nånting som man inte kan ett dugg om. Man blir liksom förvånad hur en helt ny värld öppnar sig, och hur mycket det finns att ta reda på. Nu är jag ju sån som har ganska bråttom och inte alltid världens bästa tålamod (när det gäller sånt här) så jag kör på och hoppas på det bästa. Och det tog bara typ två dar så började det poppa upp... Här kommer några bilder från fjärde eller femte dagen...

I de vita krukorna är Blandningen... ja, det är det jag menar med att jag kan vara lite otålig, hejåhå här häller vi på med frön... tjoff, tjoff...

Först idag, sju dagar efter sådd, har Blomsterkrassen börjat kika upp, av vilka jag har tryckt ner ganska många frön i fyra stora lerkrukor (ingen bild än eftersom där inte är så mycket att föreviga...).

Så jop, det är kul faktiskt. Hoppas bara de växer till sig och klarar sig. Vad jag har läst i alla miljoner tips på nätet så måste de stå inne tills det inte finns tillstymmelse till frost på nätterna, gärna nån månad till. Förra året planterade jag förresten nåt som hette Rosenböna och som var en snabbväxande slingerväxt, och det gillade jag. Likadant ska det ju vara här med Blomsterkrassen och Luktärterna, så hoppas de klarar sig. Betydligt billiga än att köpa färdiga.

Nya Mårbackor ska också inhandlas, ty de gamla har tagit slut... samt häng- eller kaskadpelargoner och Lobelia. Gillar när det hänger & klänger!

Inga kommentarer: