söndag 26 april 2009

Spenatgazpacho och lite påskbilder i efterhand...

Har ju legat lite efter med uppdateringen, men de senaste dagarna tror jag att jag kommit ifatt en del. Lite här om påsken som gick...

Långfredagen tillbringades med ett av mina gäng med gamla kompisar. Just detta gänget har hängt ihop sen början av 90-talet, men vissa av oss har känt varandra ännu längre, sedan barn-/ungdomsben. Nu för tiden lyckas vi sammanstråla alla kanske 2-3 ggr om året, vilket naturligtvis är alltför sällan, men svårt att få ihop oftare.
Hur som helst så hade vi knytis-buffé, och det är ju alltid jättehärligt att få äta annans mat...:-).
Påskbordet bestod av varmrökt lax, rökt lax, färskpotatis, ägg, gräddfil, kycklingpaj, sallad med avocado och olika ostar, ostbricka och spenatgazpacho som var ett av mina bidrag...Receptet kommer här (hämtat från Allt om Mat):

Till 4 pers
2 liter färsk spenat (ca 300 g)
1 gurka
2 salladslökar
½ grön chili
1 vitlöksklyfta
2 dl vatten
Rivet skal och saft från en citron (jag tycker en liten citron)
1 dl olivolja, gärna kallpressad
2 msk rödvinsvinäger
1½ tsk salt
½ krm nyriven muskot
Tillbehör:
500 g räkor med skal (hade inte jag, jag körde färdigskalade på burk)
bröd

1. Ansa och skölj spenaten noga
2. Koka upp vatten i en stor kastrull. Förväll spenaten ca 1 minut, spola i kallt vatten och krama ur alla vätska.
3. Grovhacka spenaten. Skala och grovhacka gurkan. Ansa och skär salladslöken i bitar. Kärna ur och finhacka chilin.
4. Lägg allt i mixerkanna eller matberedare. Mixa soppan slät och fin.
5. Kyl soppan så att den är riktigt kall till servering. Skala räkorna och servera till soppan tillsammans med bröd.
Sen var det hög stämning vid bordet i ett antal timmar. Vi gick loss på gamla (fest)minnen från 90-talet och ungarnas uppmärksamhet var på helspänn; Var detta måhända nåt man senare, i regel-diskussion, kunde använda mot föräldrarna...?...:-)...
Glasbitar från en gammal kristallkrona passar bra som dekoration...

Färgglatt ska det va!
De fina hjärt-servetterna har jag köpt i.....ja, ni vet var....

Sen fick vi gå en sväng och röra på fläsket. Jag bor 200 m från Pildammsparken så det kändes ganska naturligt att ta en promenad där. Ljusgrönt och skirt var det, knopparna på väg att brista.
Snart fylls Margareta-paviljongen av blommor!
(Då utlovas fler foton.... för jag har ju lovat Hillevi fler Malmö-bilder...:-)...och ni andra som bor utombys måste också få se hur metropolen utvecklas...).
Foton: Sally

1 kommentar:

Elina sa...

Vad gott och nyttigt det såg ut :)
Vilken bra/rolig sång i inlägget innan!
Ha det bra :)