söndag 8 februari 2009

Kulturfyran; seriefigurer, sexuella läggningar och hemligheter....

"Tintin outades häromdagen som homosexuell i The Times (7 januari). Bevisen var solklara: Han bär scarf och lever med en hund, en äldre sjöman och en operadiva i ett slott på landet. Aftonbladet Kultur har tagit upp det spåret och listar flera karaktärer i seriernas värld som har annan läggning än den heterosexuella."

Här kommer frågorna från Kulturfyran:

1. Vilken är din favoritseriefigur?
Serieläsandets tid är förbi, men jag tror jag väljer gamle hederlige Kalle...

2. Vad har din favoritseriefigur för sexuell läggning?
Tja, vad kan han ha....en anka iklädd sjömanskjorta och bar rumpa...? Han verkar ju hetero iaf...:-) med tanke på Kajsa.

3. Själv tycker skribenten i Kulturfyran att The Times bygger sin teori på fördomar. Varför skulle det vara bögigt att bo med en operadiva? Vilken musik tycker du är sexig? Jag förstår nog inte riktigt....bögigt att bo med en operadiva...ja, det kanske det är om man är bög...men om man inte är det (utan är operadivans man) så är det ju inte bögigt. Nu syftade de ju på Tintin...jag vet inte, kan det ha nåt med fransk kultur/attityd att göra? Nåt som inte är lika förståeligt för en svensk läsare..?...Nästa fråga, sexig musik?...hm, sexig musik....alltså - jag vet inte....detta är nog inte mitt ämne...:-). Vilken musik som helst kan väl vara sexig - det beror väl på vad man gör och var man befinner sig, och med vem, när man lyssnar på den. Har aldrig tänkt på musik som sexig faktiskt. Det är överhuvudtaget inte ett begrepp jag brukar svänga mig med...:-)...Så tradig e jag...:-)...

4. Berätta något om dig själv som bryter det vanliga mönstret, eller som är oväntat eller som du tror att vi inte vet. Ibland, nuförtiden, så tänker jag mycket på, och undrar, hur det skulle kännas att ha en familj (på hel- eller deltid), att vara flera. Att vara två vuxna, och flera barn (behöver inte vara gemensamma såklart). Hur skulle jag vara? Hur skulle det kännas? Hur skulle det vara att vara ett gäng vid matbordet? Vid TV:n på fredagskvällen? I bilen? När man spelar spel? Det hade varit roligt att veta.

Inga kommentarer: