fredag 27 februari 2009

Mat man inte gillar

Jag fick en utmaning av Carin. Den går ut på att jag ska kommentera hennes lista på mat hon inte gillar, samt skriva en egen lista på fem maträtter som jag inte gillar. Den sistnämnda ska jag sen skicka vidare till fem andra bloggare....

Här kommer således mina kommentarer på Carins värsta maträtter:

1. Lutfisk
Alltså, jag ÄLSKAR lutfisk. Jag älskar smaken, och tillbehören och konsistensen och minnet av mormors jul.

2. Blodpudding
Har ingen aning om hur det smakar - och jag är inte ett dugg nyfiken heller...

3. Surströmming
Det är jag nyfiken på däremot! Har aldrig provat men tänker göra det så fort tillfälle och guidning bjuds...

4. Stuvade maträtter
Jag älskar stuvad vitkål med (kalkon)prinskorvar....åh va gott. Påminner också om mormors mat.

5. Musslor
Supergott! I grädde och vitlök. Tyvärr blev jag magsjuk av det för några år sedan och har inte ätit det sen dess. Men jag tycker det är supergott!

Och här kommer min egen lista på fem maträtter som jag inte gillar (det är inte så lätt för mig att komma på tror jag...):

1. Kroppkakor
När jag var 12 år var jag med en kompis i Småland. Hennes släkt bjöd på kroppkakor och jag vågade inte lämna mat kvar på tallriken. Det växte och växte i munnen, jag tuggade och tuggade, ytterst nära att klökas hela tiden så hemskt jag tyckte att det smakade.

2. Janssons Frestelse
Jag VILL älska Janssons, precis som alla andra! Så fort jag får tillfälle så provar jag...kanske har min smaklökar förändrats sen sist. Det går NÅGOT bättre med tiden, åtminstone om det inte är en massa ansjovis i - men jag vill liksom vräka det i mig. Kanske nån gång.

Näääää, vet ni vad - jag kommer inte på fler maträtter som jag inte tycker om. Så typiskt, jag som tycker det är så kul med sådana här utmaningar och skicka vidare till andra och svara på frågor och sånt.....Nåja, jag är väl den matglada typen...

Inga kommentarer: