söndag 22 februari 2009

Monster-semlan anfaller!

Idag bakade jag en Monster-semla! (Fast jag kallar det alltid för Fastlagsbulle, men det låter inte lika kul med Monster framför...)

Jag var rädd att den skulle smaka lika platt som den såg ut, men den smakade faktiskt som en riktigt hemmagjord Fastlagsbulle. Rekommenderas således. Det var dessutom kul att sätta fram den gigantiska kreationen på bordet. Vi var 5 pers och jag har väl MINST 80% bulle kvar....

Här kommer receptet:
75 g smör
2½ dl mjölk
25 g jäst
3/4 dl strösocker
1 tsk stött eller mald kardemumma
1 krm salt
ca 7 ½ dl vetemjöl
fyllning:
300 g mandelmassa
1 dl mjölk
6 dl vispgrädde

1. Arbeta ihop degen på samma sätt som för klassiska semlor och låt den jäsa (brukar vara 30 min)

2. Kavla ut degen till en rektangel ca 30 x 35 cm och knappt 2 cm tjock. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Grädda mitt i ugnen 15-20 min tills brödet har blivit gyllenbrunt. Låt kallna.

4. Skär av ett tunt lock på hela jättesemlan. Gröp ut det mesta av innanmätet och riv sönder det grovt. Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn och blanda med innanmätet i en bunke. Rör ner mjölken och blanda samman till en tjock massa. Bred ut fyllningen i den urgröpta jättesemlan.

5. Vispa grädden och bred över fyllningen. Lägg tillbaka locket ock skär ev bort kanterna (det glömde jag, det borde bli supersnyggt!!!). Pudra med florsocker.
Smaklig fika!
foto: Sally

Inga kommentarer: