lördag 20 december 2008

Saffranssnurror med skinka och pesto

...bakar jag inatt.


Till 40 st:
50 g smör
1 dl mjölk
½ påse saffran (0,25 g)
250 g kesella
½ tsk salt
½ paket jäst (25 g)
ca 7 dl vetemjöl
Fyllning:
ca 100 g färdigköpt pesto
100 g hackad rökt skinka
Till pensling:
1 uppvispat ägg
sesamfrön

1. Smält smöret, tillsätt mjölk, finstött saffran, kesella och salt. Låt det bli fingervarmt.
2. Finfördela jästen i en bunke och lös den i lite av blandningen och tillsätt resten.
3. Tillsätt mjöl och arbeta samman till en smidig deg. Låt degen jäsa 30 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Dela degen i två delar. Kavla ut degen till en avlång bit ca ½ cm tjock. Bred på pesto, strö över skinkan. Rulla ihop till en rulltårta. Skär varje rulle i ca 20 bitar. Lägg på plåt med bakplåtspapper att jäsa i ca 15 min.
5. Pensla snurrorna med ägg. Strö över sesamfrö. Grädda mitt i ugnen 8-10 min.


Foto: Sally

Receptet kommer från Allt om Mat

Inga kommentarer: